Hoofdorgel

De trap naar hoofdorgel van de Grote- of Sint Janskerk te Montfoort  (geen toegang)

Voor de grote kerkbrand stond of hing er al een orgel in de kerk.
Echter zijn bouwer en gegevens onbekend. Wel heeft de bekende orgelbouwer de Swart
(van de Domkerk te Utrecht), die woonde in Montfoort (en in de kerk begraven is),
nog aan het orgel gewerkt. Met de grote kerkbrand is het orgel verloren gegaan.

Ook van de latere orgels zijn weinig of geen gegevens teruggevonden.
Cosmas van Barten was blijkens een aanstellingsbrief toen organist.
Ook zijn zoon Jacob van Barten bespeelde het orgel. Het orgel werd voor en na de dienst bespeeld.
Tevens moest de organist iedere woensdag en vrijdag een bespeling van een half uur verzorgen.

Het huidige orgel stamt uit de late 18e eeuw en is waarschijnlijk van Vlaamse herkomst.
Als bouwer zou De La Haye (Delhaye) genoemd kunnen worden.
Het orgel is in 1904 geplaatst door Vermeulen uit Woerden. Deze had dit ergens vandaan.
Helaas hield deze orgelmaker er geen goede administratie op na en tot op heden is de herkomst niet bekend.
Het vorige orgel is ingeruild, maar ook dat is verdwenen in de mist van de boekhouding.
In 1982 is het orgel door Verschueren uit Heythuysen gerestaureerd,
die in 2002 ook het pedaalwerk gebouwd heeft. Het orgel telt nu 26 stemmen.

De huidige dispositie luidt:

HOOFDWERK

Bourdon 16’ Montre 8’ Bourdon 8’ Prestant 4’ Flute 4’ Nasard 3’ Doublette 2’ Sexquialter Fourniture V st, Cornet V st, Trompette 8’ Vox Humaine 8’en Clairon 4’ B

BOVENWERK

Bourdon 8’Prestant 4’ Flute 4’ Nasard 3’ Doublette 2’Tierce 1 3/5 Cornet III en Cromhorne 8’

PEDAAL

Sousbasse 16’ Flute 8’ Flute 4’ Bombarde 18’ en Trompette 8’

SPEELHULPEN

koppel HW-BW, koppel Ped-HW, tramblant BW

Klik hier voor een klankvoorbeeld.

(s.v.p. alleen afspelen als er geen orgelbespeling plaatsvindt)